۲۳ خرداد ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۶
درخواست سه سازمان بین‌المللی؛

۱۵۰ هزار ‌خدمۀ کشتی‌ها باید به خانه بازگردند

سازمان بین المللی کار (ILO) خواستار اقدام فوری و هماهنگ تمامی کشور‌ها برای تغییر ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار دریانورد  شد که به دلیل مهار ویروس کرونا در کشتی‌های سراسر جهان به سر می‌برند.
کد خبر: ۸۶۸۵۰

۱۵۰ هزار ‌خدمۀ کشتی‌ها باید به خانه بازگردند

به  گزارش گروه بین‌الملل مانا، سازمان بین‌المللی کار از ادارۀ مهاجرت و بهداشت همۀ کشورها درخواست کرد دریانوردان که به عنوان نیروی انسانی کلیدی در تجارت دریایی و جابه‌جایی وسایل ضروری پزشکی و سایر کالاها نقش اساسی و مهمی را در دوران بحران کرونا داشتند‌، باید بتوانند به خانه‌های خود بازگردند تا سایر خدمه جایگزین آنان شوند.
در بیانیه‌ای که از سوی این سازمان منتشر شده است مجبور کردن دریانوردان خسته به بیش از چهار ماه اقامت در کشتی پس از پایان قرارداد آنان غیر قابل قبول است و این کار سلامت تمامی خدمه و ایمنی دریایی را به خطر می‌اندازد.

اکنون اقدامات لازم باید برای کار مناسب دریانوردان، جلوگیری از حوادث و بلایای دریایی و زیست‌محیطی صورت گیرد و دولت‌ها باید برای تغییر خدمه در امنیت کامل اقدامات اساسی انجام دهند.

بیانیه مشترک  IMO و UNCTAD

از سوی دیگر سازمان بین‌المللی دریانوردی IMO و UNCTAD در بیانیۀ مشترکی مجدداً از دولت‌ها خواستند تا امکانات لازم را برای تغییر خدمه انجام دهند و اطمینان حاصل کنند که دریانوردان و سایر کارکنان صنعت دریایی به اسناد و گزینه‌های سفر دسترسی داشته باشند تا بتوانند با خیال راحت به خانه‌های خود بازگردند.

در این بیانیه مشترک با تأکید بر لزوم ادامۀ روند حرکت کشتی‌ها و باز بودن بنادر و رونق تجارت مرزی آمده است از اواسط ژوئن سال 2020 تخمین زده می‌شود سیصد هزار نفر دریانورد هرماه به پروازهای بین‌المللی نیاز دارند تا بتوانند به خانه‌های خود بازگشته و سایر خدمه به جای آنها به کشتی‌ها ملحق شوند.

کیتاک لیم ، دبیرکل IMO  و Mukhisa Kituyi دبیر‌کل UNCTAD  با امضای این بیانیه یاد‌آور شدند: محدودیت‌های کووید 19 در حال حاضر روند تغییر خدمه را مختل کرده است اما مطابق مقررات بین‌المللی ایمنی و به دلایل بشر‌دوستانه تغییرات خدمه نمی‌تواند به تعویق بیفتد. ضمن اینکه آنان به مراقبت های پزشکی نیاز دارند، اما باید بتوانند کشتی را ترک کنند.

این 2 نهاد بین‌المللی از دولت‌ها خواسته‌اند به تلاش‌های مشترک برای از بین بردن هرگونه موانع نظارتی غیر‌ضروری برای بهبود شرایط و تسهیل حمل و نقل دریایی ادامه دهند.

Guy Ryder مدیر‌کل (ILO)در این زمینه گفت: محدودیت های مربوط به تغییرات خدمه که توسط کشورها برای کاهش انتشار کووید 19 ایجاد شده به این معنا است که دریانوردان منتظر بازگشت به دریا در واقع در‌آمد خود را از دست داده‌اند.

وی گفت: در بیانیه مشترکی که در ماه می توسط سازمان بین‌المللی هواپیمایی (ICAO)، سازمان بین‌المللی دریانوردی (IMO) و سازمان بین‌المللی کار (ILO) صادر شد از دولت‌ها خواسته شد تا وضعیت  خدمۀ کلیدی صنعت دریانوردی را مشخص کنند.

این بیانیه خدمه را از محدودیت‌های مسافرتی معاف می‌کند و امکان پیوستن به کشتی و یا ترک آن را تسهیل می‌کند اما متاسفانه چندان بهایی به این بیانیه داده نشد.

به گفته مدیر‌کل (ILO) از سوی دیگر اتاق بین‌المللی و فدراسیون بین‌المللی کارگران حمل و نقل در نامه‌ای به António Guterres دبیرکل ملل متحد  خواستار توجه به فوریت‌های تغییر خدمه شد.

در پایان این اطلاعیه آمده است این سازمان و تمامی سازمان‌های مردم‌نهاد نگران سلامت روحی و جسمی خدمۀ کشتی‌ها هستند و باید هرچه زودتر برای جلوگیری از آسیب‌پذیری آنان همکاری‌های بین‌المللی ادامه یابد .

ارسال نظرات
آخرین اخبار